Choroba okluzyjna

Do gabinetu stomatologicznego często zgłaszają się pacjenci z nadwrażliwością zębów, która szczególnie przeszkadza w trakcie picia zimnych napojów. Czasem zdarza się rano po przebudzeniu dyskomfort w obrębie mięśni twarzy.

Często dodatkowym objawem jest ból głowy lub kilkudniowe migreny. Kiedy do tego pacjent zauważa starte zęby i kruszące się wypełnienia najczęściej przyczyną jest choroba okluzyjna. Choroba okluzyjna to zespół zaburzeń które są skutkiem niewłaściwego kontaktu pomiędzy zębami szczęki i żuchwy. Towarzyszy zwykle temu nieprawidłowa praca stawów skroniowo-żuchwowych i nadmierne napięcie mięśni narządu żucia.

Początkowo trudno zauważyć symptomy choroby okluzyjnej gdyż pojawiają się one stopniowo.

Pacjenci często zaczynają odczuwać bóle zębów niewiadomego pochodzenia, bóle stawów skroniowo – żuchwowych i bóle głowy. W sytuacjach stresowych zaciskają zęby a w nocy często budzą domowników zgrzytaniem zębami.

Choroba okluzyjna nigdy nie leczy się sama i będzie się pogłębiać wraz z wiekiem– konieczne jest wyleczenie nieprawidłowości zgryzu, co w konsekwencji powinno doprowadzić do tego, iż znikną na przykład uporczywe bóle głowy. Należy wiedzieć że niepodjęcie leczenia może prowadzić do rozwoju paradontozy, a nawet utraty zębów oraz może skutkować uszkodzeniem uzupełnień protetycznych czyli koron i mostów. Lekarz dentysta, implantolog Maciej Marcinowski zajmuje się diagnostyką, która już podczas pierwszej wizyty pozwala wykryć zarówno pierwsze jak i zaawansowane objawy choroby okluzyjnej. Badanie pacjenta rozpoczyna wypełnienie diagramu oraz ocena zębów pod kątem występowania próchnicy, a następnie zostaje wypełniony specjalnie przygotowany kwestionariusz.

Znajdują się w nim pytania związane z całym układem kosto-szkieltowym. Istotne zatem będzie także czy miewają Państwo jakieś dolegliwości kręgosłupa lub przebyli uraz kolana czy kostki. Ważne będzie czy występują bóle głowy i czy były konsultowane z innymi specjalistami oraz to czy występuje dyskomfort w trakcie gryzienia czy żucia pokarmów. Lekarz zbada oraz zapyta o ewentualne trzaski w stawie oraz posłucha pracy stawów skroniowo – żuchwowych wykorzystując specjalne urządzenie USG Doppler.

choroba okuzyjna

W dalszej części wizyty zostaje przygotowana analiza zgryzu. W tym celu lekarz dentysta pobiera cztery wyciski odwzorowujące Państwa zęby w szczęce i żuchwie. Dodatkowo przy użyciu specjalnej masy zostanie zarejestrowana prawidłowa relacja szczęki do żuchwy oraz przy użyciu łuku twarzowego - położenie szczęki górnej w stosunku to stawów skroniowo żuchwowych. Dodatkowym badaniem wykorzystywanym w diagnostyce stawów skroniowo-żuchwowych jest tomografia, która pozwala dokładnie ocenić struktury anatomiczne.

Lekarz we współpracy w laboratorium protetycznym, które przygotuje gipsowe modele zębów za podstawie pobranych wycisków, dokona oceny zgryzu. W oparciu o symulację leczenia, wykonaną na modelach gipsowych, zostanie opracowany indywidualny plan leczenia.

Będzie on obejmował korektę zgryzu, leczenie ortodontyczne, leczenie protetyczne, leczenie implantologiczne lub zintegrowane leczenie stomatologiczne. Podczas wizyty związanej z ekwilibracją czyli wyrównaniem Państwa zgryzu, lekarz dentysta skoryguje kontakty międzyzębowe. Uprzednio taka korekta jest dokonywana na modelach gipsowych, na których lekarz sprawdzi i wyeliminuje tak zwane przedwczesne kontakty zębów oraz sprawi, że nowo zaprojektowany zgryz będzie zrównoważony i bezpieczny. Zabieg ten jest dokonywany tylko w obrębie szkliwa lub istniejących wypełnień oraz jest w pełni bezpieczny dla zębów. Taka korekta przynosi zwykle pacjentom znaczną poprawę komfortu gryzienia. Jeśli zgłasza się do gabinetu pacjent z dolegliwościami zębów, nadwrażliwością czy bólami głowy to możemy natychmiast przyjść mu z pomocą wykonując tak zwany deprogramator czyli specjalną nakładkę która odciąży boczne zęby, dając tym samym ogromną ulgę i poczucie relaksacji mięśni W przypadku gdy lekarz na podstawie wnikliwego badania i testów stwierdzi bruksizm czyli mimowolne zaciskanie zębów na pomoc przyjdzie indywidulanie zaprojektowana szyna zgryzowa która zabezpieczy zęby oraz stawy skroniowo-żuchwowe w nocy.

04.10.2018
Wkrótce do zobaczenia na „małym ekranie” !
08.09.2018
W ostatnim tygodniu odwiedził nasz gabinet Pan Maciej, prawdziwy fan Elvisa Presleya. Na codzień mieszka w Irlandii, ale swój uśmiech powierza tylko lekarzom z Dentista.pl w Poznaniu.
03.09.2018
Tornistry już gotowe, a uśmiechy Waszych pociech ? Zapraszamy wszystkich uczniów do Dentista.pl Stomatologia na przegląd jamy ustnej !
29.08.2018
Dziś świętowaliśmy z Panią Stefanią z Nowego Jorku zakończenie leczenia implanto-protetycznego.
13.08.2018
Wakacje sprzyjają podróżom lub wypadom typu CityBreak.
13.07.2018
Możesz nosić Alignery czyli niewidoczne aparaty ortodontyczne i uprawiać sporty !
30.06.2018
Fryzjer u dentysty - dentysta u fryzjera. Dobrze mieć zaufanego partnera nie tylko w życiu osobistym, ale także w codziennych troskach...
29.06.2018
Dr Maciej Marcinowski spędził ten ostatni czerwcowy piątek w grodzie Warsa i Sawy na kursie praktycznym z planowania leczenia implantolologicznego z użyciem szablonów chirurgicznych, prowadzonym pr