Choroba okluzyjna

Do gabinetu stomatologicznego często zgłaszają się pacjenci z nadwrażliwością zębów, która szczególnie przeszkadza w trakcie picia zimnych napojów. Czasem zdarza się rano po przebudzeniu dyskomfort w obrębie mięśni twarzy.

Często dodatkowym objawem jest ból głowy lub kilkudniowe migreny. Kiedy do tego pacjent zauważa starte zęby i kruszące się wypełnienia najczęściej przyczyną jest choroba okluzyjna. Choroba okluzyjna to zespół zaburzeń które są skutkiem niewłaściwego kontaktu pomiędzy zębami szczęki i żuchwy. Towarzyszy zwykle temu nieprawidłowa praca stawów skroniowo-żuchwowych i nadmierne napięcie mięśni narządu żucia.

Początkowo trudno zauważyć symptomy choroby okluzyjnej gdyż pojawiają się one stopniowo.

Pacjenci często zaczynają odczuwać bóle zębów niewiadomego pochodzenia, bóle stawów skroniowo – żuchwowych i bóle głowy. W sytuacjach stresowych zaciskają zęby a w nocy często budzą domowników zgrzytaniem zębami.

Choroba okluzyjna nigdy nie leczy się sama i będzie się pogłębiać wraz z wiekiem– konieczne jest wyleczenie nieprawidłowości zgryzu, co w konsekwencji powinno doprowadzić do tego, iż znikną na przykład uporczywe bóle głowy. Należy wiedzieć że niepodjęcie leczenia może prowadzić do rozwoju paradontozy, a nawet utraty zębów oraz może skutkować uszkodzeniem uzupełnień protetycznych czyli koron i mostów. Lekarz dentysta, implantolog Maciej Marcinowski zajmuje się diagnostyką, która już podczas pierwszej wizyty pozwala wykryć zarówno pierwsze jak i zaawansowane objawy choroby okluzyjnej. Badanie pacjenta rozpoczyna wypełnienie diagramu oraz ocena zębów pod kątem występowania próchnicy, a następnie zostaje wypełniony specjalnie przygotowany kwestionariusz.

Znajdują się w nim pytania związane z całym układem kosto-szkieltowym. Istotne zatem będzie także czy miewają Państwo jakieś dolegliwości kręgosłupa lub przebyli uraz kolana czy kostki. Ważne będzie czy występują bóle głowy i czy były konsultowane z innymi specjalistami oraz to czy występuje dyskomfort w trakcie gryzienia czy żucia pokarmów. Lekarz zbada oraz zapyta o ewentualne trzaski w stawie oraz posłucha pracy stawów skroniowo – żuchwowych wykorzystując specjalne urządzenie USG Doppler.

choroba okuzyjna

W dalszej części wizyty zostaje przygotowana analiza zgryzu. W tym celu lekarz dentysta pobiera cztery wyciski odwzorowujące Państwa zęby w szczęce i żuchwie. Dodatkowo przy użyciu specjalnej masy zostanie zarejestrowana prawidłowa relacja szczęki do żuchwy oraz przy użyciu łuku twarzowego - położenie szczęki górnej w stosunku to stawów skroniowo żuchwowych. Dodatkowym badaniem wykorzystywanym w diagnostyce stawów skroniowo-żuchwowych jest tomografia, która pozwala dokładnie ocenić struktury anatomiczne.

Lekarz we współpracy w laboratorium protetycznym, które przygotuje gipsowe modele zębów za podstawie pobranych wycisków, dokona oceny zgryzu. W oparciu o symulację leczenia, wykonaną na modelach gipsowych, zostanie opracowany indywidualny plan leczenia.

Będzie on obejmował korektę zgryzu, leczenie ortodontyczne, leczenie protetyczne, leczenie implantologiczne lub zintegrowane leczenie stomatologiczne. Podczas wizyty związanej z ekwilibracją czyli wyrównaniem Państwa zgryzu, lekarz dentysta skoryguje kontakty międzyzębowe. Uprzednio taka korekta jest dokonywana na modelach gipsowych, na których lekarz sprawdzi i wyeliminuje tak zwane przedwczesne kontakty zębów oraz sprawi, że nowo zaprojektowany zgryz będzie zrównoważony i bezpieczny. Zabieg ten jest dokonywany tylko w obrębie szkliwa lub istniejących wypełnień oraz jest w pełni bezpieczny dla zębów. Taka korekta przynosi zwykle pacjentom znaczną poprawę komfortu gryzienia. Jeśli zgłasza się do gabinetu pacjent z dolegliwościami zębów, nadwrażliwością czy bólami głowy to możemy natychmiast przyjść mu z pomocą wykonując tak zwany deprogramator czyli specjalną nakładkę która odciąży boczne zęby, dając tym samym ogromną ulgę i poczucie relaksacji mięśni W przypadku gdy lekarz na podstawie wnikliwego badania i testów stwierdzi bruksizm czyli mimowolne zaciskanie zębów na pomoc przyjdzie indywidulanie zaprojektowana szyna zgryzowa która zabezpieczy zęby oraz stawy skroniowo-żuchwowe w nocy.

01.07.2020
Dentista.pl jest jak Nowy Jork i podobnie jak on jest miejscem nieograniczonych możliwości, które ciągle tętni życiem.
30.06.2020
Piękny, naturalny, zdrowy i dopasowany do twarzy uśmiech potrafi sprawić, że oczy zaczynają się „śmiać” i cała twarz emanuje pozytywną energią.
29.06.2020
Wakacyjna podróż po uśmiech Miejsce docelowe: Hollywood Smile City lub Natural Smile City. Ty wybierasz destynację.
30.04.2020
Drodzy pacjenci! Dziękujemy Wam, że jesteście z nami i wspieracie nas w tych niecodziennych okolicznościach.
08.02.2020
Top Model Pani Kasia Szklarczyk rozpoczęła właśnie swoją podróż w kierunku perfekcyjnego uśmiechu. Ząbki staną się idealnie proste dzięki niewidocznym nakładkom Invisalign.
03.12.2019
Nasz nowy pacjent Pan Marcin Maruszak znany zapewne Wam jako @brzydal_ trafił do naszego gabinetu z chęcią poprawy swojego uśmiechu.
26.11.2019
Dr n. med. Maciej Marcinowski (laureat plebiscytu Dentysta Roku 2019 w Wielkopolsce) oraz licencjonowana higienistka stomatologiczna Paulina Czecholińska z gabinetu Dentista.pl odpowiedzą m.in.
20.10.2019
Pracowita sobota w Dentista.pl Nasza higienistka Paulina Czecholińska z pasją przeprowadza zabiegi higienizacyjne pod mikroskopem.
19.10.2019
W Dentista.pl cały czas wspieramy nasz team w rozwoju zawodowym.